گابیون چیست؟

 

گابیون چیست؟  باید گفت کلمه ایست ایتالیایی و به معنای محفظه ی بزرگ است . در علوم مربوط به راه و ساختمان، به محفظه ای ساخته شده ازهر نوع فنس گفته می شود که درون آن با سنگ و یا متریال دیگری به صورت خشکه چینی پر شده باشد. این سازه ها برای اولین بارتوسط مصریان باستان مورد استفاده قرار گرفت. مصریان با درست کردن محفظه هایی با چوب بامبو و پرکردن آن با سنگ در حاشیه ی رود نیل از طغیان رود،جلوگیری می کردند. این روش سد سازی هنوز هم در اقصی  نقاط جهان از جمله ایران مورد استفاده  فراوان قرار می گیرد.

گسترش استفاده از گابیون ها در اواخر قرن 18 میلادی و با پیشرفت صنعت صورت گرفت.گابیون ها با توجه به ویژگی های مثبتی مانند طول عمر و مقاومت بالا و در دسترس بودن متریال های سازنده ی آن رواج گسترده ای پیدا کردند. این سازه ها در پروژه های : راه سازی، نظامی، ساخت موج‌ شکن، سیل بند ،مقاوم‌سازی بناهای سست و همچنین ساخت انواع  سازه های دکوراتیو استفاده می شوند.

گابیون ها بر اساس کاربرد به دو گروه تقسیم بندی می شوند:

گابیون های دکوراتیو

 همان طور که از نامش پیداست برای ساخت انواع سازه ها و تجهیزات دکوراتیو فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع گابیون بندی در ساخت  دیوار محوطه، مبلمان فضای باز، باربیکیو، آبنما ،لایت باکس   و … کاربرد دارد.  از ویژگی ها این نوع گابیون می توان به زیبایی طبیعی، قابلیت سفارشی سازی بالا،  تنوع متریال پرکننده، طول عمر بالا و  نداشتن هزینه های نگهداری اشاره کرد.

گابیون های دکوراتیو جزو متریال های دوستدار محیط زیست می باشند . اجزاء تشکیل دهنده ی آن یعنی فنس و سنگ هر دو بازیافت پذیر و قابلیت استفاده مجدد را دارند. آلمان،فرانسه و آمریکا بیشترین شرکت فعال در حوضه طراحی ساخت گابیون های دکوراتیو را دارا می باشند.

فنس مورد استفاده دراین نوع گابیون اغلباً فنس مش جوشی با مفتول گالوانیزه گرم سایز 3 تا 5 میلیمتر می باشد.طراحی و اجرای این نوع گابیون بندی نیاز به تیم اجرایی متخصص و با تجربه دارد.

گابیون چیست؟

 گابیون های سدی یا دیوار حائل

کاربرد اصلی و دلیل پیدایش گابیون، سد ها ی وزنی و ساخت دیوار حائل می باشند. این نوع سازه به دلیل وزن بالا، به عنوان دیوارحائل در بسیاری از پروژه  عمرانی ، راه سازی و یا نظامی مورد استفاده قرار می گیرد.

اجرای بجا و صحیح این نوع گابیون بندی می تواند نقش بسزایی درکنترل آب های روان و جلوگیری ازپیدایش سیل،  رانش زمین، فرسایش خاک و  یا فرسایش خط ساحل داشته باشد.

فنس مورد استفاده دراین نوع گابیون اغلباً فنس بافته شده با مفتول گالوانیزه سایز 1 تا 3 میلیمتر می باشد.طراحی و اجرای این نوع گابیون بندی نیاز به تیم اجرایی متخصص و با تجربه دارد.

طراحی و تولید این نوع دیوارهای حائل گابیونی درمجموعه آفکس انجام نمی شود.

گابیون چیست؟

 در مجموعه آفکس انواع سازه های گابیونی دکوراتیو از قبیل دیوار، مبلمان محوطه، باربیکیو،  آبنما و لایت باکس های گابیونی تولید می شود.لیست قیمت همراه با ابعاد و مشخصات   محصول ما را از اینجا می توانید دریافت کنید.

شبکه های اجتماعی ما:

[aps-social id="3"]