یکی از مولفه های مهم و تاثیر گذار در انتخاب متریال های ساختمانی، طول عمر آنها و مقاومت آن متریال در برابر شرایط چوی و فرسودگی می باشد. گابیون به دلیل ساختار متشکل از سنگ و فلز که هر دو جزو متریال مقاوم در برابر فرسودگی هستند عمر زیادی دارند اما در واقع همیشه اینگونه نیست و در بعضی مواقع شاهد عمر کم گابیون  فرسایش در آنها می شویم . در نهایت می توان گفت طول عمر گابیون ها می تواند اعداد متفاوتی می باشد و این اعداد به چند مولفه بستگی دارد. در زیر به چند مورد از آنها اشاره شده است:

جنس مفتول:

نوع مفتول و فنس  مورد استفاده در ساخت گابیون می باشد. برای افزایش عمر گابیون باید از مفتول گالوانیزه در ساخت آن استفاده شود تا دچار زنگزدگی نشود. استفاده از فنس های بافته شده(غیر جوشی)، فنس های رنگ شده ( حتی رنگ کوره ای یا الکترو استاتیک ) و یا حتی فنس ساخته شده با مفتول گالوانیزه ی سرد مناسب ساخت گابیون ها نمی باشند . پوشش این نوع فنس ها هنگام چیدمان سنگ  آسیب می ببینند.

کیفیت ساخت:

مورد دوم اجرای صحیح سازه های گابیونی می باشد. عدم اطلاع از رفتار سازه ای گابیون، دست کم گرفتن وزن گابیون ، عدم اجرای کلاف کشی های داخلی و خارجی و یا اجرای ناصحیح آنها، عدم اجرای زیر سازی یا سازه نگهبان باعث کم شدن عمر گابیون و در بعضی موارد باعث ایجاد ضررهای جبران ناپذیر می شود.

شرایط محیطی:

مورد سوم شرایط محیطی و منطقه نصب گابیون ها می باشد.فنس های گابیون هم مثل هر فلز دیگری در مناطق خشک و یا نیمه مرطوب عمر زیادی دارند و با نزدیک شدن به مناطق پر رطوبت و خط ساحلی و همچنین مناطق آلوده ی صنعتی از عمر آنها کاسته می شود.

 عمر گابیون چقدراست؟

همان طور که اشاره شد طول عمر گابیون به مولفه های مختلفی بستگی دارد. اما  در بین آنها، شریط محیطی منطقه  از اهمیت بیشتری برخوردار است.  گابیون ها در مناطقی با درجه رطوبتی متوسط  بیش 30 سال عمر می کند. در شهرهای با آلودگی صنعتی بالا و یا با  رطوبت بالا  بیش از 15 سال  و  در مناطقی با رطوبت بسیار شدید(  فاصله ی کمتر از 500 متر تا دریا)  بین ارقام 5 تا 10 سال خواهد بود

در جدول زیر طول عمر گابیون را در مناطق مختلف آب و هوایی می توانید مشاهده کنید:

*مطالب فوق مربوط به گابیون های بدون فریم می باشد.

در گابیون های با فریم، قسمت فریم از جنس آهن با پوشش ضد زنگ و رنگ آستر می باشد و برای افزایش عمر آن هر چند سال یکبار(بسته به رطوبت منطقه) نیاز به ترمیم رنگ یا تمدید رنگ در قسمت فریم دارند. عدم توجه به این مطلب باعث کاهش گابیون خواهد شد.

*نوع سنگ در طول عمر گابیون ها تاثیر بسزایی ندارند. اما بهتر است از سنگ هایی که جذب آب بالایی دارند در گابیون استفاده نشود.

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

منابع:

www.gabion1.co.uk

www.gabionbarriers.com

www.totallandscapecare.com